17 Januari 2008

Tazkirah Hijratun Nabi Bahagian 1

Mukaddimah

Secara Amnya Hijratun Nabi Muhammad s.a.w di bahagikan kepada 3 fasa:

fasa 1 Hijrah ke abbasinia

dimana hijrah ini dilakukan oleh sahabat Nabi Muhammad s.a.w yang ingin memperoleh perlindungan dari seorang Raja Abbasinia yang beragamaan Agama nabi Isa.as dan memiliki kitab Injil yang asli sebelum diterjemahkan secara karut marut oleh Mathius dan konco konconya. jadi perbezan antara segi Akidah tiada jauh berbeza, dimana mereka Raja Abasinia jua percaya kepada Allah dan Nabi Isa a.s sebagai Rasulullah dan Bukan anak Tuhan seperti kepercayaan karut sekarang ini yang diamalkan oleh Kristian dengan TRINITY =Tuhan Bapa = Allah, Tuhan Ibu= Siti Maryam, dan Tuhan Anak = Isa Al-Masih wanauzubillah.
Mereka mendapat perlindungan dari raja tersebut dengan kuasa Allah swt setelah mereka di fitnah oleh pembesar mekkah yang diutus ke abbainia mengatakan mereka adalah pemecah belah masyarakat dan lain2 tokmahan di lontarkan kepada orang islam, dengan kecakapan dan kepandaian yang dianugrahkan Allah kepada Ja'far Bin Abi Thalib ia membaca Al-Qur'an Surah maryam. dan akhirnya mereka selamat dan menetap beberapa lama di sana.

Hijrah ini dilakukan oleh beberapa orang sahabat sahaja dan misi mereka hanya sanya ingin menyelamatkan Akidah dan Iman mereka kepada Allah, kerana tekanan dan tindasan dari kaum Quraisy yang sangat hebat.

Fasa ke 2 Hijrah ke Taif

Hijrah ini dilakukan oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w yang ingin menyebarkan dakwah islamiatah ke Taif tetapi sebelum nabi bertindak dan bergerak kesana orang Quraish mekah sudah menghantar spy mereka ke taif dan mengatakan pada tarikh sekian dan sekian akan ada seorang yang mengaku dirinya Nabi Muhammad s.a.w dan ciri-ciri wajah dan keperawakannya sebagai berikut jiaka kamu jumpai akan ia maka cepat-cepatlah kamu halau ia daripada masuk kekampung kamu sesungguhnya ia itu Ahli sihir maka janganlah engkau dengar 1 patah kata dari padanya niscaya kamu akan terkena sihir nya wanauzubillah, itulah tuduhan dn cacian yang dilemparkan kepada kekasih Allah, habibullah Nabi Muhammad s.a.w. dan pada tarik yang telah duitetapkan mereka telah menunggu di depan pintu masuk ke Taif oleh Pemuda sdan kanak-kanak mereka dengan memnegang batu dan kerikil untuk melembari Nabi Muhammad s.a.w, nabi pun sampai dan mereka mengenali itulah Nabi Muhammad s.a.w maka mereka mengejar nabi dan membaling batu keatas baginda hingga Jiwa dan raga baginda sakit dan berdarah sehingga nabikita Nabi Muhammad s.a.w lari sampai kesebuah kebun angur dan berhenti dan berdo'a dengan do'a yang mengegaarkan penduduk langit dan rintihan nabi yang sanat sedih itu dedengari oleh zat yang maha mendengar yaitu Allah. maka dengan sert merta Allah menurunkan malikat yang menjaga bukit bukit di Kota taif dan mengofer kepada Nabi Muhammad s.a.w, wahai kekasih Allah adakah engkau ingin agar kami mempaskan semua bukit dan gunung ganang keatas penduduk Taif. maka bainda s.a.w pun bersabda dengan mahfumnya;
Tidak bahkan daku ingin keluar dari sulbi mereka orang meyembah Allah SWT.

Fasa yang ke 3 Hijrah Nabi ke yatrib